Licht op jouw kind(je)

Ik geloof in de eigen wijsheid van ieder mens, en dus ook van kinderen, hoe klein ze ook zijn. Zij zijn hier geboren met hun eigen 'ik', hun eigen ziel met hun eigen levenspad en levenslessen, hun eigen manier van de dingen waarnemen en verwerken.
Daarbij geloof ik dat gedrag van een kind altijd een weerspiegeling is van iets wat hieronder op een diepere laag aanwezig of afwezig is, of van datgene wat er in hun omgeving of bij de mensen om hen heen speelt. In hun puurheid en gevoeligheid reageren kinderen namelijk in de eerste plaats op energie. Dus op datgene wat ze voelen; van zichzelf of vanuit hun omgeving.
Dat kan positief zijn; als een kind zich van binnen veilig voelt, zich gehoord, gezien en begrepen voelt voor wie hij in de kern is, als hij voldoende zijn eigen tempo mag volgen en daarin kan ontspannen, open staat voor contact en ontvankelijk is om te kunnen leren.
Maar ook in negatieve zin, als er iets speelt in het gedrag waarvan je je kind zou gunnen dat het dit anders zou kunnen doen. Omdat je ziet dat hij of zij hiermee worstelt en zelf niet bij machte lijkt te zijn om iets te kunnen veranderen. Dan kan het waardevol zijn om te onderzoeken of er een bepaalde behoefte die niet wordt vervuld, welke overtuigingen er een rol spelen, hoe informatie wordt verwerkt, of er principes zijn op zielsniveau die zo krachtig mogelijk worden nageleefd, of er een overlevingsmechanisme (zoals de vecht-, vlucht- of bevries-reactie) actief is, of een kind zich op wat voor manier dan ook onveilig voelt, of dat er misschien thema’s of trauma’s bij betrokken zijn die bij de ouders spelen en waar hij of zij onbewust en onbedoeld in de energie in wordt meegenomen.

Zeker de gevoelige kinderen van deze nieuwe tijd, de kinderen van nu, zijn intuïtief en nemen de wereld waar met hun scherp afgestelde voelsprietjes en antennetjes. Hiermee krijgen ze veel binnen van wat er om hen heen gebeurt en kunnen ze hier heel primair op reageren omdat hun gevoel hierbij zo sterk en overweldigend kan zijn dat het ze gewoonweg (nog) niet lukt om dit anders te doen.
Ik vind het dan ook niet gek dat veel van deze kinderen de wereld om hen heen intens beleven. Omdat ze op een diepere laag waarnemen, dwars door alle laagjes heen. Dwars door jouw laagjes heen. En dat ze een grote behoefte hebben aan dat de volwassenen om hen heen authentiek zijn, omdat ze eerder een hartsverbinding volgen dan regels, structuren en afspraken die vanuit het hoofd zijn bedacht. Hierdoor kunnen ze ook moeite hebben met autoriteit en laten ze vaak een sterk rechtvaardigheidsgevoel zien. Niet omdat ze bewust opstandig zijn, maar omdat ze trouw blijven aan zichzelf en dat ook van de volwassenen om hen heen vragen. Ze willen graag met respect en vanuit gelijkwaardigheid worden begeleid, wat niet betekent dat ze geen grenzen nodig hebben maar wel dat jij hierin ook trouw aan jezelf mag zijn en keuzes mag maken vanuit je gevoel en jouw eigen verbinding met jezelf. De kinderen van nu zijn hier namelijk niet gekomen om te volgen, maar om iets te veranderen. Zij kunnen jou als ouder een spiegel voorhouden om je verder te helpen en laten zien wat er in het huidige (school)systeem anders mag. Ze zijn hier om mee te helpen aan een nieuwe wereld; waarin kracht vanuit verbinding en harmonie belangrijker zal zijn dan kracht vanuit macht.

Hoewel ik heel goed snap dat je als ouder het liefst sommige dingen ‘opgelost’ of verandert ziet, werk ik altijd vanuit het doel van kind en blijf ik trouw aan de diepere laag van een kind, ook als bepaald gedrag voor jou of een ander misschien ‘lastig’ is. Ik geloof namelijk dat kinderen zelf een grote eigen wijsheid hebben en van binnen zelf al weten wat ze de wereld komen brengen en wat ze nodig hebben. Soms is er alleen wat hulp nodig om dit helder te krijgen en om ze hier ook zelf weer aan te helpen herinneren. En hebben ze een vertaling hiervan nodig aan de volwassenen om hen heen, zodat zij zich hierin nog meer in gehoord, gezien en begrepen kunnen voelen. Zonder ze in de basis te willen veranderen, want onze kinderen zijn precies goed zoals ze zijn. De meeste uitdagingen worden namelijk vooral gecreëerd door verwachtingen vanuit de omgeving; zoals hoe iets ‘hoort’ te zijn of te gaan, hoe wij dat vanuit onze eigen opvoeding zijn gewend of hoe bijvoorbeeld het schoolsysteem nu eenmaal werkt.

Ik vertaal graag voor jullie de manier waarop het ‘systeem’ van jullie kind werkt (hoe hij of zij informatie verwerkt, welke principes vanuit zijn of haar kern belangrijk zijn in dit leven, welk overlevingsmechanisme een rol speelt, welke emoties in het lichaam zijn bewaard en niet goed zijn verwerkt zodat ze nu iets blokkeren) zodat jullie hier anders naar kunnen gaan kijken en bepaald gedrag beter kunnen gaan begrijpen.

Dit doe ik met liefde, in de vorm van Coaching in mijn praktijk of op afstand middels een Zielsafstemming (Luisterkind).

Heb je het gevoel dat ik iets voor jullie kan betekenen? Je bent van harte welkom! Neem contact op

 

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.   Nienke Oudhuis | 06-53217651 | Praktijk: Westerweg 14, 1815 DE  Alkmaar | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.    Facebook-logo instagram logo